Rozrusznik

Rozrusznik samochodowy

Rozrusznik samochodowy, jak sama nazwa wskazuje, służy do rozruchu. Dzięki niemu możliwe jest nadanie wałowi korbowemu prędkości, która pozwoli uruchomić motor To niewielkich rozmiarów silnik elektryczny prądu stałego, który zasilany jest przy pomocy akumulatora samochodowego. Wprawia on w ruch wał korbowy, umożliwiając tym samym skuteczny rozruch jednostki napędowej.   Rozrusznik samochodowy został wynaleziony w 1911 roku przez inżyniera Ch. F. Ketteringa . Zanim to nastąpiło samochody uruchamiano pomocą korby. Niestety prowadziło to do licznych wypadków. W momencie uruchomienia silnika korba powinna wyskoczyć z gniazda. Niejednokrotnie zdarzało się jednak, że element pozostawał w nim i uderzał o ręce kierowcy, bardzo często je łamiąc. 

Budowa rozrusznika samochodowego

Rozrusznik samochodowy to silnik elektryczny ze specjalną zębatką, która umożliwia wprawienie w ruch wału korbowego. Rozrusznik samochodowy zbudowany jest z kilku współpracujących części :
Wspólnie elementy te tworzą niewielki silnik elektryczny, który z powodzeniem potrafi wprawić w ruch dużo większy od niego silnik spalinowy.

Jak dokładnie działa rozrusznik samochodowy?

W momencie uruchomienia zapłonu, czyli przekręcenia kluczyka na pozycję „start”, rozrusznik samochodowy pobiera znaczne ilości prądu z akumulatora (mowa tu o natężeniu prądu nawet rzędu 600A). Ten z kolei uruchamia elektromagnes, który pobudza do działania bendiks, powodując zazębienie się zębatki umieszczonej na rozruszniku, z wieńcem zębatym umieszczonym na kole zamachowym. Tym sposobem wał korbowy zostaje wprowadzony w ruch. Jego rozpędzenie przez rozrusznik do prędkości 40-100 obrotów na minutę powoduje uruchomienie silnika benzynowego, a do 200 obrotów na minutę uruchomienie silnika wysokoprężnego. Po udanym rozruchu silnika i powrocie kluczyka na wyjściową pozycję bendiks odłącza zębatkę rozrusznika od koła zamachowego, aż do chwili podjęcia ponownej próby uruchomienia silnika. Oznacza to, że rozrusznik podczas pracy jednostki napędowej nie jest z nią połączony, a do wału korbowego zostaje podłączony jedynie wtedy, gdy wymagane jest uruchomienie silnika.

Przyczyny awarii rozrusznika

Niezależnie od przyczyny awarii rozrusznika, jej objawy zazwyczaj są takie same i prowadzą do powstania problemów z uruchomieniem jednostki napędowej.
Zepsuty rozrusznik – objawy
Rozrusznik w aucie, tak jak niemal każda jego część, wraz z czasem ulega zużyciu. W konsekwencji prowadzi to do całkowitej awarii rozrusznika, która najczęściej objawia się tym, że:

Wystąpienie jednego z objawów uszkodzenia rozrusznika sprawia, że element ten nie pozwala na normalne użytkowanie samochodu.

W tym przypadku należy rozrusznik naprawić lub jeśli uszkodzenie są zbyt duże wymienić na nowy.