Rozrusznik

Rozrusznik samochodowy, jak sama nazwa wskazuje, służy do rozruchu. Dzięki niemu możliwe jest nadanie wałowi korbowemu prędkości, która pozwoli uruchomić motor To niewielkich rozmiarów silnik elektryczny prądu stałego, który zasilany jest przy pomocy akumulatora samochodowego. Wprawia on w ruch wał korbowy, umożliwiając tym samym skuteczny rozruch jednostki napędowej. Rozrusznik samochodowy został wynaleziony w 1911 roku przez inżyniera Ch. F. Ketteringa . Zanim to nastąpiło samochody uruchamiano pomocą korby. Niestety prowadziło to do licznych wypadków. W momencie uruchomienia silnika korba powinna wyskoczyć z gniazda. Niejednokrotnie zdarzało się jednak, że element pozostawał w nim i uderzał o ręce kierowcy, bardzo często je łamiąc.
Budowa rozrusznika samochodowego
- Obudowy rozrusznika (głowicy)
- Bendiksu rozrusznika (zespołu sprzęgającego)
- Wirnika rozrusznika
- Cewek stojana
- Szczotkotrzymacza rozrusznika
- Elektromagnesu rozrusznika (automatu)
- tulejek rzadziej łożysk


Jak dokładnie działa rozrusznik samochodowy?
W momencie uruchomienia zapłonu, czyli przekręcenia kluczyka na pozycję „start”, rozrusznik samochodowy pobiera znaczne ilości prądu z akumulatora (mowa tu o natężeniu prądu nawet rzędu 600A). Ten z kolei uruchamia elektromagnes, który pobudza do działania bendiks, powodując zazębienie się zębatki umieszczonej na rozruszniku, z wieńcem zębatym umieszczonym na kole zamachowym. Tym sposobem wał korbowy zostaje wprowadzony w ruch. Jego rozpędzenie przez rozrusznik do prędkości 40-100 obrotów na minutę powoduje uruchomienie silnika benzynowego, a do 200 obrotów na minutę uruchomienie silnika wysokoprężnego. Po udanym rozruchu silnika i powrocie kluczyka na wyjściową pozycję bendiks odłącza zębatkę rozrusznika od koła zamachowego, aż do chwili podjęcia ponownej próby uruchomienia silnika. Oznacza to, że rozrusznik podczas pracy jednostki napędowej nie jest z nią połączony, a do wału korbowego zostaje podłączony jedynie wtedy, gdy wymagane jest uruchomienie silnika.
Przyczyny awarii rozrusznika
- Przegrzanie rozrusznika
- Uszkodzenie elektromagnesu rozrusznika
- Uszkodzenia wirnika rozrusznika
- Uszkodzenia lub zawieszenia bendiksu
- Korozja samego rozrusznika
- Zużycie szczotek


- Rozrusznik nie kręci.
- Rozrusznik nie kręci, tylko cyka.
- Rozrusznik nie przestaje pracować mimo powrotu kluczyka z pozycji „start” (nie rozłącza się).
- Rozrusznik pracuje, ale nie uruchamia silnika.
Wystąpienie jednego z objawów uszkodzenia rozrusznika sprawia, że element ten nie pozwala na normalne użytkowanie samochodu.
W tym przypadku należy rozrusznik naprawić lub jeśli uszkodzenie są zbyt duże wymienić na nowy.